ללמוד או לא ללמוד? – לימודים אקדמאיים בזמן הקורונה

לימודים אקדמאיים בזמן הקורונה

תוכן עניינים

אתה או את חייל/ת משוחררים? כנראה שלפניכם עומדים הרבה מאוד דילמות בתקופה בה אנו חיים כיום.
בעבר המסלול היה מאוד מוגדר: להשתחרר ולעשות קורס פסיכומטרי, מיד לאחר מכן לעבוד תקופה קצרה ולטוס לטיול הגדול ורק לאחר מכן להירשם לאחד מהמוסדות האקדמים בישראל.

אך כמו שכולנו יודעים, הקורונה שיבשה לחלוטין את תוכניותיהם של החיילים המשוחררים: קשה מאוד למצוא עבודה, לא ניתן לטוס לטיול גדול ונשארה רק החלטה אחת בידיהם: האם לחכות לסוף המגפה או להתחיל ללמוד כבר עכשיו.

את ההתלבטות האם לחכות שמבצע החיסונים ישפיע וחזרה לשגרה כדי לטוס אני אשאיר בידיכם, אך אני אשמח להציג בפניכם את היתרונות והחסרונות של לימודים והשכלה בזמן הקורונה: מבחינת למידה דיגיטלית מהבית באמצעות הזום.

איך נראים חיי סטודנט בזמן הקורונה?

אין ספק שחיי הסטודנטים במהלך המשבר שונים לחלוטין מחייהם בזמן של שגרה בלימודים.

השיעורים מתקיימים בזום כאשר חלק ממוסדות הלימוד מחייבים פתיחת מצלמה בזום והתחברות לשיעורים, וחלק אחר אינו מכריח את הכניסה לשיעורים או את פתיחת המצלמה ובמקרים כאלה הקלטת השיעור נשלחת לאחר שמסתיים השיעור בלייב – והסטודנטים יכולים לצפות בהקלטה בזמנם הפנוי.

בנוסף בגלל המורכבות של מבחנים בזמן הקורונה (אין אפשרות לעשות את רובם פרונטלית), כשמתאפשר חלק מהמוסדות מבצעים אחוז מסוים מהמבחנים בצורה פרונטלית על ידי קפסולות ואת שאר המבחנים במחשב מרחוק.

חלק אחר מהמוסדות מבצעים את כל המבחנים דיגיטלית ומחליפים את חלקם בעבודות הגשה, כאשר בחלק מהמוסדות מחייבים את הסטודנטים לפתוח מצלמה בזמן המבחן בחלק אחר מהמוסדות  אין חובת פתיחת מצלמה.

בנוסף למבחנים ולשיעורים, המכללות והאוניברסיטאות התאימו לימי הקורונה את שאר השירותים אותם הם מספקים לסטודנטים: כמו למשל שעות קבלה (שעות שבהם המרצים עונים על שאלות) בזום, קבלת קהל מוגבלת לעניינים מנהליים, זמינות מוגברת ליצירת קשר עם המרצים בדואר אלקטרוני  ובקבוצות ווטסאפ לכל קורס ועוד.

לימודים אקדמאיים בזמן הקורונה

חסרונות בלמידה מקוונת בזמן הקורונה

אווירה חברתית

המון סטודנטים במיוחד באוניברסיטאות ומהכללות בצפון ודרום הארץ נהנים מאווירה חברתית המאפיינת את המקום אליו הגיעו ללמוד, ישנם סטודנטים אשר טוענים שאווירה זו היא שמחזיקה אותם שפויים תחת עומס הלימודים שלהם.

אך במצב שבו אנו נמצאים קשה מאוד לסטודנטים ליצור קשרים חברתיים עם חבריהם לספסל הלימודים, מה שיכול לגרום לירידת המוטיבציה של הסטודנטים הלומדים, יתר על כן למידה בקבוצות היא מאוד אפקטיבית לחלק מהסטודנטים כדי להצליח.

מורים פרטיים

בעקבות הלמידה המקוונת יותר ויותר סטודנטים צריכים עזרה מעבר לעזרה שהם מקבלים במוסד האקדמי בו הם לומדים, ולכן פונים למורים פרטיים שמעלים את ההוצאה החודשית של הסטודנטים הללו.
בנוסף מורים פרטיים כמעט ולא יכולים לבצע שיעורים פרונטליים וכתוצאה מכך גם השיעורים הפרטיים מועברים בזום ולפעמים גם למידה זו מקשה על הסטודנטים בהבנת החומר הנלמד.

לא כל הסטודנטים יכולים לממן מחשב

כמובן שבדרך כלל סטודנטים הם במעמד סוציו אקונומי מסוים שמאפשר להם לרכוש מחשב, אך ישנם סטודנטים שנמצאים במעמד סוציו אקונומי נמוך יותר והשקעה במחשב, אינטרנט, מצלמה ועוד – יכולים לגרום להם לוותר על למידה בזמן הקורונה ולחכות לתקופה אחרת.

מהימנות תוצאות המבחנים

למרות שהמכללות והאוניברסיטאות מנסות להילחם בפגיעה בטוהר הבחינות, הרבה יותר קשה לבצע זאת כאשר מדובר במבחנים דיגיטליים מהבית.

אנו מתחילים לשמוע על התפתחות של שוק שחור בכל מה שנוגע לעזרה במבחנים או ביצוע מבחנים על ידי גורם אחר, מה שפוגע באמינות הציונים של הסטודנטים וההבנה אם הם באמת מתאימים לתפקידים אליהם הם מתמיינים לאחר סיום הלימודים.

יתרונות בלמידה מקוונת בזמן הקורונה

אדפטיביות להתנהלות מרחוק

הסטודנטים לומדים להתנהל בלמידה מרחוק ובכלל בשימוש בטכנולוגיות ליצירת קשר ממרחקים וניהול מערכות יחסים עם גורמים רחוקים.

האדפטיביות של הסטודנטים בלית ברירה עם המצב הקיים יכולה להועיל להם מאוד בראייה לעתיד, כאשר יהיו בעלי משרות מפתח בחברות או בעלי עסקים בעצמם.

כיום עולם העסקים הוא עולם גלובלי הדורש עבודה עם גורמים הנמצאים רחוק ממקום העסק, והלמידה בסגנון הקיים כיום יכולה להועיל לסטודנטים להתאים עצמם למציאות.

נשארים בבית

להמון מאוכלוסיית הסטודנטים קל יותר ללמוד מהבית כשהם אינם צריכים לצאת מהבית כדי להגיע למוסד הלימודי, זה חוסך להם הוצאות כמו הוצאות דלק, פחת ברכב ועוד.

המון סטודנטים גרים רחוק ממקום לימודיהם ויותר פשוט להם להתחבר למחשב הנייד שלהם ולהיכנס לשיעורים.

למידה עצמאית

הסטודנטים חייבים להיות אחראים יותר ועצמאיים יותר בלמידה שלהם, כשנמצאים בבית הפיתויים הם גדולים בהרבה וכוח הרצון של הסטודנטים וריכוזם הוא קריטי.

המציאות יוצרת מצב שהסטודנטים מחייבים את עצמם להשתתף בשיעורים ולקחת בהם חלק כדי לא להישאב לפיתויים הנמצאים בביתם.

המכללות והאוניברסיטאות מתייעלות

כשהמגפה החלה להשתולל בישראל, מוסדות הלימוד שאלו עצמם איך לנצל את משבר הקורונה כדי לשפר את המוסד שלהם.

הצעדים הראשונים היו כמובן צעדי חירום שנועדו להמשיך את הלימודים כסדרם, ולכן בהתחלה היו המון בעיות עם מעבר הלימודים לזום, ובניגוד להתחלה, בהמשך ובמיוחד בתחילת שנת הלימודים הזאת – המוסדות למדו לעבוד באופן מצוין עם למידה מרחוק.

יש האומרים שלמידה מרחוק היא העתיד והמצב הכריח את המוסדות להסתגל לעתיד הזה, יתר על כן המוסדות העבירו כסף רב אשר נועד להוצאות כמו חשמל ומים בקמפוסים להשקעה בתחום הדיגיטל של המוסד.

ישנם יתרונות חסרונות, אך מה עליכם לשאול את עצמכם?

מאוד טבעי שיהיו חששות לכל מי שחושב על התחלת הלימודים, הנושא גם מאוד תלוי בתחום אותו החייל המשוחרר רוצה ללמוד, יש תחומים שקל יותר להעבירם באמצעות הדיגיטל וישנם תחומי למידה שהעברתם בדיגיטל היא אתגר גדול יותר.

תצטרכו לשאול את עצמכם אם התחום אותו אתם רוצים ללמוד הוא מאתגר יותר ללמידה מרחוק ובנוסף האם המוסד האקדמי שבו אתם מעוניינים ללמוד מותאם בצורה טובה יותר ללמידה מרחוק.

לחלוטין לא, יש גם יתרונות ללמידה מרחוק במוסדות אקדמיים.
כולם הסתגלו ללמידה מרחוק אך כמובן שישנם הבדלים בין המוסדות בצורת הלימוד.
זוהי שאלה שלאף אחד כנראה אין תשובה אליה, המוסדות הצליחו להתאים עצמם ללמידה מרחוק אך עוד לא ידוע אם יש תוכניות להישאר בשיטה זו.
את או אתה צריכים לשאול את עצמכם: האם לא יחסר לי טיול אחרי צבא? האם המוסד שאליו אני מכוונ/ת מותאם בצורה טובה ללמידה מרחוק? והאם התחום אותו אני מתכוון ללמוד הוא מאתגר יותר ללמידה מרחוק?

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *